Náhradní plnění - vybrané dotazy

Marcela Chovancová, 03.09.2012

Otázka

Dobrý den , mohu se stát dobrovolným odběratelem náhradního plnění nebo dobrovolným plátcem povinného podílu? Z obchodního hlediska by to pro mne bylo výhodné.

Odpověď

Dobrý den, titul dobrovolného plnění zákon neupravuje. Zákon upravuje pouze plnění povinného podílu
a odchylka od zákona není možná. Pakliže nemáte víc jak 25 zaměstnanců, nemáte povinnost plnit povinný podíl, a tudíž by Vám Úřad práce ani nezpracoval dokumentaci k plnění podílu. Pro bližší informace: Zákonné podmínky jsou stanoveny v § 81 - § 84 zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb.

Hana Sedláčková, 31.05.2012

Otázka

Dobrý den, v srpnu letošního roku dosáhneme 25 zaměstnanců zaměstnaných v PP. Někteří z těchto zaměstnanců mají zkrácenou pracovní dobu na 4 nebo 6 hodin. Přepočtený počet zam. nám vyjde něco kolem 23 lidí. Z těchto 23 lidí jsme povinni zaměstnávat 4% OZP. Anebo odebírat výrobky od společností nebo platit invalidní daň, je to tak? Neboť zaměstnaných budeme mít 25 lidí, i když přepočtených pouze cca 23. Díky moc za odpověď.

Odpověď

Dobrý den, § 16 Vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí novela zákona č. 4735/2004 Sb., o zaměstnanosti k 1. 1. 2012, říká, že povinný podíl zaměstnanců OZP se stanovuje z přepočteného počtu zaměstnanců za celý kalendářní rok. Z toho vyplývá, že pokud je Váš přepočtený počet zaměstnanců nižší než 25 zaměstnanců, nemusíte povinnost zaměstnávání OZP plnit.

Kateřina Táborská, 10.04.2012

Otázka

Dobrý den, jsme firma, která poskytuje svým odběratelům náhradní plnění. S novelou zákona jsme obeznámeni. My jako poskytovatelé splňujeme podmínky. Máme však dotaz, musí nějaké speciální podmínky dle novely splňovat i náš odběratel, aby od nás mohl odebírat? Děkuji

Odpověď

Dobrý den, novela nestanovuje nové podmínky či povinnosti pro odběratele náhradního plnění. Odběratel musí zaměstnávat více než 25 zaměstnanců (kdysi to bylo 20). Povinný podíl formou náhradního plnění splní odběratel při odběru výrobků či služeb či zadávání zakázek ve výši 7násobku průměrné měsíční mzdy za I.-III. čtvrtletí sledovaného roku za 1 OZP, kterou by měl zaměstnávat. V roce 2011 činila tato výše 166 082 Kč. Odběratel však může odebrat i nižší částku a zbytek povinného podílu doplatit státu formou finančního plnění.

Antonín Raizl, 27.03.2012

Otázka

Hezký den. Jedná se o poskytování náhradního plnění oprávněnou firmou poskytující ochranné a bezpečnostní služby. Problém je v tom, že s touto firmou má uzavřenou smlouvu "matka" (jiný název i IČO), ale na základě článku uvedené smlouvy potvrzujeme výkony a veškerá fakturace jde za naší firmou. Kdo má nárok na náhradní plnění, ten kdo smlouvu uzavřel, nebo ten kdo plně hradí náklady. Moc děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den, to je poněkud složitější problematika. Nárok na náhradní plnění by měl mít ten, kdo konkrétně náhradní plnění od poskytovatele odebírá a komu jsou vykazovány faktury. Důležité je, aby byl zachován přímý tok odběru náhradního plnění; tedy odběr přímo od poskytovatele, nikoliv prostřednictvím "matky". Z právnického pohledu by bylo adekvátnější sladit smluvní závazky a vytvořit rovněž smlouvu mezi poskytovatelem a dceřinou společností coby odběratelem náhradního plnění.

Lubomír Burda, 06.03.2012

Otázka

Jsem osoba OSVČ s tělesným postižením 2.stupně mohu poskytovat Náhradní plnění? A do jaké výše? A za jakých okolností?

Odpověď

Dobrý den, pokud jako OSVČ nezaměstnáváte žádné jiné zaměstnance, můžete za sebe poskytovat náhradní plnění formou poskytování výrobků a služeb, avšak maximálně do výše 36násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku, tj. max do 854 136 Kč (36 x 23 726 Kč). To je nový limit stanovený novelou zákona o zaměstnanosti platnou od 1.1.2012. O poskytování výrobků či služeb máte zákonnou povinnost vést evidenci o svých odběratelích náhradního plnění. Evidence má obsahovat: identifikační údaje odběratele a cenu dodaných výrobků, služeb nebo zadaných zakázek bez daně z přidané hodnoty. Tyto okolnosti stanovuje zmíněný zákon. Doporučujeme však, abyste svůj dotaz projednal i na svém úřadu práce.

Štěpánka Tošnerová, 17.02.2012

Otázka

Dobrý den, může náhradní plnění poskytnout zahraniční firma? Děkuji

Odpověď

Dobrý den, zahraniční firma nemůže poskytovat náhradní plnění. Teoreticky by mohla pouze v případě, že tato zahraniční firma má své legitimní zastoupení v ČR (např. pobočku), tedy je registrována na místně příslušném úřadu práce, a pro poskytování náhradního plnění zaměstnává tato zahraniční firma přes 50% českých zaměstnanců se zdravotním postižením. Takovou skutečnost je však nutné ověřit.

Zdenko Rybčák, 14.02.2012

Otázka

Sme Agentura práce ale podla zákona nesmieme zamestnávat osoby zo zdravotným postižením,máme platit nahradné plnenie.

Odpověď

Dobrý den, domníváme se, že zde není jiná možnost, než respektovat novou právní úpravu a povinný podíl zaměstnávání OZP buď splnit odběrem náhradního plnění, nebo zaplacením odvodu do státní pokladny. Volbou náhradního plnění však Vaše investice nepřijdou vniveč a můžete zvolit takové služby, které naopak ulehčí chodu a provozu Vaší agentury.

Roman Topol, 13.02.2012

Otázka

Dobry den, je mozne si vypocitat nahradni plneni pro rok 2012? Pripadne jak? Dekuji!

Odpověď

Dobrý den, náhradní plnění za rok 2012 zatím není možné přesně vypočítat, neboť při výpočtech je nutné vycházet z průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za I. až III. čtvrtletí kalendářního roku, ve kterém povinnost povinného podílu vznikla. Výši průměrné mzdy vyhlašuje Ministerstvo práce a sociálních věcí teprve koncem roku. Pro orientační výpočet zatím musíme předpokládat, že průměrná mzda za rok 2012 bude jen málo odlišná od roku 2011. Náhradní plnění se tak pohybuje cca ve výši = 7 x 23 726,- Kč = tj. 166 082 Kč za každou přepočtenou osobu se zdravotním postižením.

Václav Hronský, 08.02.2012

Otázka

Jak mohu náhradní plnění získat?

Odpověď

Náhradní plnění je možné získat odběrem výrobků nebo služeb od firem, které zaměstnávají více než 50% osob se zdravotním postižením. U naší společnosti si můžete vybrat z široké nabídky bezpečnostních, úklidových či recepčních služeb. Můžete odebírat tyto služby také kombinovaně v rámci komplexního facility a property managementu.

Jana Hříbková, 01.02.2012

Otázka

V kterém termínu je nutné doložit úřadu práce dokumentaci o náhradním plnění?

Odpověď

Poslední možné datum předložení dokumentace připadá na 15. února za uplynulý kalendářní rok. Jestliže tedy odebíráte náhradní plnění v roce 2012, musíte potvrzení doručit místně příslušnému úřadu práce nejpozději do 15. února 2013.

Richard Fencl, 07.01.2012

Otázka

Jak poznám, že je společnost oprávněna poskytovat náhradní plnění?

Odpověď

Taková společnost musí zaměstnávat více než 50% OZP a vést evidenci o jejich pracovních místech na úřadě práce. O této skutečnosti má naše společnost potvrzení vydané Úřadem práce, které našim klientům můžeme předložit.

Máte zájem o spolupráci? Kontaktujte nás!

Pokud Vás zaujala naše nabídka, neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím kontaktního formuláře. Ozveme se Vám co nejdříve s nabídkou.

* povinné položky


Odesláním informací berete na vědomí, že společnost D.I.SEVEN FACILITY s.r.o. bude jako správce osobních údajů uchovávat Vaše kontaktní údaje a další informace, které nám poskytnete, a to za účelem zpracování obchodní nabídky a pro zasílání obchodních sdělení, pokud takové využití kdykoliv v budoucnu neodmítnete.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací...